Γιατί η Τουρκία θέλει να ελέγξει τις ΔΕΜΠ στην Θράκη;

 


 Του Νίκου Αρβανίτη
Βαλκανιολόγος- Δημοσιογράφος

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκάλεσε μία είδηση που πέρασε απαρατήρητη σχεδόν στο ευρύ κοινό σύμφωνα με την οποία ο Δ/ντης του Ιεροσπουδαστηρίου “Χαιριγέ” απέφυγε να παραλάβει ο ίδιος την δωρεά της Gümülcine Vakıflar İdaresi – ΔΕΜΠ Κομοτηνής με υγειονομικό υλικό και αντ’αυτού το έπραξε πάρα ταύτα ο υποδιευθυντής του Ιεροσπουδαστηρίου.

Δεν γνωρίζουμε εάν πρόκειται για προσωπική εμπάθεια, παρέμβαση εξωχωρίων κύκλων ή για μία ενδομειονοτική διαμάχη, αλλά σίγουρα αποτελεί μία σοβαρή υπόμνηση για τα τεκταινόμενα στην Ελληνική Θράκη (κι όχι μόνον), σε συνδυασμό με τις τρέχουσες εξελίξεις.

Να υπενθυμίσουμε ότι η εσωτερική ανακύκληση που παρατηρείται στο μειονοτικό ιερατείο των τουρκοφρόνων με την επανεμφάνιση του Χαλίτ Χαμπίμπογλου ενισχύει το δίκτυο του πολιτικού Ισλάμ των ψευδομουφτήδων αποσκοπώντας στον έλεγχο της βακουφικής περιουσίας προκειμένου να αποκτήσει και οικονομική αυτοτέλεια.

Γιατί όμως τα Βακούφια αποτελούν μία παράμετρο στρατηγικής σημασίας κι έχουν συμπεριληφθεί στον σχεδιασμό του υβριδικού ελληνοτουρκικού πολέμου, ποιά είναι η υφιστάμενη κατάσταση και για ποιόν λόγο επιβάλλεται η Ελληνική Πολιτεία να επανεξετάσει την πολιτκή της;

Τα βακούφια αποτελούν μεγάλες εκτάσεις, μεγάλων δυνατοτήτων πλουτισμού και ισχύος με επίσης μεγάλες δυνατότητες τουρκικής προπαγάνδας εις βάρος της Ελληνικής Πολιτείας η οποία επίσης δεν πρέπει να αποσιωπά ότι το τουρκικό κράτος μεταπολεμικά έχει αρπάξει 1.500 (τεράστιας αξίας) ακίνητα, ενώ άλλα 10.000 περίπου ακίνητα είχε κατασχέσει το 1942-44 με την ειδική εξοντωτική φορολογία των μειονοτήτων (βαρλίκ).

Είναι γνωστό, πως στο ελληνικό κράτος, τα βακούφια (σε Θράκη, Ρόδο, Κω κ.α.) διατηρήθηκαν ειδικά για τους μουσουλμάνους, σε τρεις φάσεις (1881, 1913 και 1923). Ως κύρια βακούφια είναι όλα τα τζαμιά, μετζίτια, τεκέδες, σχολεία και ιεροσπουδαστήρια της μειονότητας, ενώ άγνωστο είναι το μέγεθος της ακίνητης περιουσίας που τυχόν ανήκει στο καθένα.Σήμερα, τα μουσουλμανικά βακούφια της Ελλάδας διέπονται από ειδικό νομικό καθεστώς το οποίο αποτελεί τμήμα της ευρύτερης μειονοτικής προστασίας που αφορά μόνο τη Θράκη.

Μία προσπάθεια καταγραφής έγινε με την εγγραφή στο κτηματολόγιο το 2009. Τα εν λόγω βακούφια είναι λίαν προσοδοφόρα και κρίσιμα οικονομικά για την περιοχή καθόσον στην Ροδόπη εκμεταλλεύονται 150 ακίνητα, στην Ξάνθη 30 και στον Έβρο 15, ενώ αυτό της Κομοτηνής αυξάνει την περιουσία του κατά 600.000 ευρώ ετησίως.

Μία πρόχειρη αναζήτηση παραπέμπει στα στοιχεία προ δεκαετίας με την ΔΕΜΠ Κομοτηνής να δημοσιεύει τον προϋπολογισμό της, ύψους 740.000 ευρώ με την σημερινή της περιουσία να εκτιμάται στο 1-1,5 εκ. ευρώ. Στην Ξάνθη θεωρείται σαφώς μικρότερη περιουσία, και ακόμα μικρότερη στον Εβρο, όπως και στα επί μέρους μειονοτικά χωριά και των τριών νομών.

Έχει αρκετές φορές προβληθεί, το έργο της ΔΕΜΠ Κομοτηνής από το Komotinipress, καθώς εκτιμάται ότι οι διαχειριστικές επιτροπές της βακουφικής περιουσίας έχουν αναλάβει έναν σημαντικό ρόλο για την διευθέτηση χρηστικών και πρακτικών ζητημάτων που αφορούν στους μουσουλμάνους συμπολίτες μας, όπως είχε επισημάνει και παλαιότερα ο Βουλευτής Ροδόπης του (τότε) ΠΑΣΟΚ Ιλχάν Αχμέτ όταν επαίνεσε τη Διαχειριστική Επιτροπή Μουσουλμανικών Βακουφίων Κομοτηνής (ΔΕΜΠΚ).

Αξιόλογο έργο, επίσης, έχουν να παρουσιάσουν και οι υπόλοιπες ΔΕΜΠ απλά δεν διαθέτουν αναλογικά, μέχρι στιγμής την δυνατότητα προβολής που φαίνεται ότι διαθέτει η ΔΕΜΠ Κομοτηνής, αν και καταβάλλονται κάποιες προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση.

Η ΔΕΜΠ Ξάνθης έχει να επιδείξει επίσης σημαντικό έργο προσφοράς σε ευπαθείς ομάδες, σε τοπικούς συλλόγους, στο Γηροκομείο Ξάνθης αλλά και συμμετοχή σε εκστρατείες αρωγής και συνδρομής πανελλαδικής εμβέλειας, όπως άλλωστε και η ΔΕΜΠ στον Έβρο.

Στο παρελθόν έχουν προκληθεί πολλές συζητήσεις για την κακοδιαχείριση της βακουφικής περιουσίας στην Θράκη, όπως λ.χ. όταν ο Επίτροπος Βακουφικής Περιουσίας Αλεξανδρούπολης καλούσε τον ιμάμη να εξοφλήσει τις οφειλές ύψους 1.700 ευρώ προς τη ΔΕΗ , ενώ είχαν πληθύνει οι καταγγελίες για κακοδιαχείριση των εσόδων της Βακουφικής Περιουσίας Αλεξανδρούπολη στην οποία γίνονταν κάθε χρόνο 100 γάμοι που έφεραν έσοδα της τάξεως των 40.000 ευρώ ενώ κατά το παρελθόν έχουν πουληθεί πάνω από 30 ακίνητα που ανήκαν στη Βακουφική Επιτροπή.

Στην Ξάνθη, πάλι, το οίκημα στο οποίο στεγάζεται η “ψευτομουφτεία” του Αχμέτ Μετέ είναι βακουφικό, ιδιοκτησία της νόμιμης Μουφτείας Ξάνθης και σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες δεν καταβάλλονται ενοίκια, ενώ υπάρχουν κι ενστάσεις για την εκμετάλλευση ορισμένων από τα περιουσιακά στοιχεία της ΔΕΜΠ Ξάνθης. .Μνημειώδης έχει μείνει η απόπειρα ενός “βακουφικού πραξικοπήματος” από τον γνωστό βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ κ. Χουσεΐν Ζεϋμπέκ.

Στην Κομοτηνή οι επικριτές του κ .Ισά Σελήμ αναρωτιούνται για ποιόν λόγο η ΔΕΜΠ επέλεξε να ενοικιάσει το καλύτερο κατάστημα της στον κεντρικότερο δρόμο της Κομοτηνής, στην οδό Ορφέως σε μουσουλμάνο επιχειρηματία, κάτοχο αλυσίδας supermarket, ο οποίος ανδρώθηκε επιχειρηματικά μετά την άνοδο του Recep Tayyip Erdogan στην εξουσία, τη στιγμή που τουλάχιστον δύο χριστιανοί επιχειρηματίες ενδιαφέρθηκαν να μισθώσουν αυτοί το χώρο; Δεν γνώριζε κανείς ότι ο υιός του εν λόγω επιχειρηματία ήταν επί σειρά ετών πρόεδρος σε μειονοτικό σύλλογο με ανθελληνική δράση;

Είναι ηθικό να μισθώνει ο Πρόεδρος της ΔΕΜΠ, ακίνητο φιλέτο στην δση των οδών Λ. Ηρώων και Φιλιππουπόλεως στην σύζυγό του;Είναι δυνατόν ο Πρόεδρος της ΔΕΜΠ να λαμβάνει μεγάλο χρηματικά ποσά από δημόσια υπηρεσία για λογαριασμό της ΔΕΜΠ σε μετρητά, αφού με φορτικότητα επιμένει ότι η ΔΕΜΠ δεν διαθέτει χρηματικούς λογαριασμούς ;

Το Komotinipress επικοινώνησε με τον κ. Πρόεδρο της ΔΕΜΠ Κομοτηνής κ. Σελήμ Ισά, ο οποίος απαντώντας στους κακόβουλους επικριτές του, επεσήμανε ότι το κατάστημα σούπερ μάρκετ επί της Ορφέως ενοικιάσθηκε σε επιχειρηματία ο οποίος όχι μόνον κάλυψε τα χρέη του προηγούμενου κακοπληρωτή ενοικιαστή αλλά και επένδυσε πλέον των 50.000 ευρώ αξιοποιώντας το ακίνητο και δίνοντας άλλη επιχειρηματική ώθηση στην περιοχή.

Σε αυτό, ίσως το πλαίσιο πρέπει να ερμηνευθεί η αρνητική γνωμοδότηση της Μουφτείας Κομοτηνής με έγγραφό της προς το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ως προς την συνέχεια του σημερινού σχήματος διοίκησης της ΔΕΜΠ Κομοτηνής το οποίο κι αξιολόγησε αρνητικά , χωρίς , όμως, αυτή να γίνει δεκτή και έτσι ανανεώθηκε η θητεία του κ. Ισά Σελήμ τον οποίο πέρυσι όμως δεν ήθελε το υπουργείο το οποίο φέτος όμως εγκρίνει την ανανέωση της θητείας ενώ εξέπεμπε μηνύματα περί του αντιθέτου……

Να υπενθυμίσουμε ότι ο αποβιώσας Σοφολογιώτατος Μουφτής Κομοτηνής Μέτσο Τζεμαλή ζούσε με δανεικά ενώ έπεσε και θύμα απάτης ακόμη κι από γνωστούς του. Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, δεν είχε χρήματα η οικογένειά του ούτε για φάρμακα και άλλα χρειώδη, τα οποία τα πλήρωνε με δόσεις!!!!

Βρισκόμαστε, άραγε, σε μία ανακόλουθη κι ελεγκτέα ως προς τις προθέσεις στάση της Πολιτικής Ηγεσίας σε ένα ζήτημα που απαιτεί “πανεθνική” στρατηγική κι όχι εναρμονιζόμενες με τις εκάστοτε γραμμές των πολιτικών προϊσταμένων της Διεύθυνσης Θρησκευτικών Υποθέσεων του ΥΠΕΠΘ;

Να επισημανθεί ότι η ΔΕΜΠ τα προηγούμενα έτη είχε προέδρους θεολόγους της μειονότητας καθώς πάντα για τη θέση του προέδρου αυτό που βάρυνε ήταν η πραότητα , η εντιμότητα και η τήρηση των θρησκευτικών κανόνων της ισλαμικής ζωής.

Με αυτό το σκεπτικό φαίνεται ότι επελέγη και ο κ. Χαλήλ Καράνταη ως ο νέος Πρόεδρος της Διαχειριστικής Επιτροπής Βακουφικής Περιουσίας της Ξάνθη όπως και ο θεολόγος κ. Ιρφάν Μολλά για την ΔΕΜΠ Διδυμοτείχου.

Μία από τις ενδομειονοτικές τριβές παραμένει ο διορισμός των διαχειριστών από την Κεντρική Διοίκηση, χωρίς συμμετοχή της ίδιας της μειονότητας.Οι δεκαετίες μέχρι το 1960 σκιάστηκαν από τις ενδομειονοτικές έριδες Παλαιομουσουλμάνων-Νεωτεριστών, αλλά και γενικότερα από τις ελληνοτουρκικές αντιπαραθέσεις .Οι Διαχειριστικές Επιτροπές για πρώτη φορά εκλέχτηκαν μόλις το 1950. Η κρίση του Κυπριακού και η χούντα του 1967 θα οδηγήσουν και πάλι στο διορισμό των μελών των επιτροπών.

Ο μεταπολιτευτικός εκδημοκρατισμός με το ν. 1091/1980 κι εν συνεχεία με το ν. 3647/2008 ρυθμίζει προς την σωστή κατεύθυνση τα ζητήματα των βακουφίων αλλά έρχεται σε σύγκρουση με την de facto κατάσταση που επικρατεί από την δεκαετία του ’90 και μετά με την δημιουργία των παράλληλων δομών από την Τουρκία.

Ως εκ τούτου, μόνον ο πλήρης έλεγχος των ΔΕΜΠ και η αγαστή συνεργασία με τους νόμιμους τοποτηρητές των Μουφτειών, και η άσκηση αποφασιστικών και διαχειριστικών αρμοδιοτήτων από τα προεδρεία των επιτροπών μπορεί να διασφαλίσει τις θεμελιώδεις αρχές της χρηστής διοίκησης, διαφάνειας και λογοδοσίας και την εγγυητική αρμοδιότητα του Δημοσίου το οποίο οφείλει να διασφαλίζει τις αρχές αυτές υπέρ της μειονότητας.

https://thracenews.gr/%ce%b3%ce%b9%ce%b1%cf%84%ce%af-%ce%b7-%cf%84%ce%bf%cf%85%cf%81%ce%ba%ce%af%ce%b1-%ce%b8%ce%ad%ce%bb%ce%b5%ce%b9-%ce%bd%ce%b1-%ce%b5%ce%bb%ce%ad%ce%b3%ce%be%ce%b5%ce%b9-%cf%84%ce%b9%cf%82-%ce%b4%ce%b5/

Ποιός χαλάει τα σχέδια της Τουρκίας στην Κομοτηνή;

Είχε προσφάτως επισημανθεί ότι “παρακολουθούνται οι συνδυαστικές υβριδικές απειλές που φαίνεται ότι εκπορεύονται από συγκεκριμένο κέντρο με συντονισμό και στόχευση με τη χρήση προπαγάνδας, παραπληροφόρησης, επικοινωνιακής επιρροής, δολοφονία χαρακτήρων, εκφοβισμό αλλα και δράση στο πεδίο, με σκοπό την δημιουργία κλίματος ηττοπάθειας και υπαναχώρησης που σε αυτή τη φάση διακρίνεται να είναι ο κύριος ενδιάμεσος στόχος του τουρκικού καθεστώτος.”

Οι διεθνοπολιτικές εξελίξεις και η διαμορφούμενη κατάσταση στον ευρασιατικό περίγυρο δεν αφήνουν πολλές αμφιβολίες -πλέον- για τις διόδους εκτόνωσης που φαίνεται ότι έχει χαράξει η Τουρκία , εάν κρίνουμε από τις πρακτικές που ακολουθεί το κατεστημένο της γείτονος.

Ενδεικτικό, αν και όχι κατ’ανάγκη αποδεικτικό στοιχείο, αποτελεί η τάση που καλλιεργείται στην κοινή γνώμη από τον ερντογανικό προπαγανδιστικό μηχανισμό, όπου περίοπτη θέση πλέον λαμβάνει και η Ελληνική Θράκη, μετά την Μάχη του Έβρου.

Ο υβριδικός πόλεμος που έχει εξαπολύσει η Τουρκία κατά της Ελλάδος, φαίνεταί ότι στην Ελληνική Θράκη αποκτά νέα διάσταση με την ποιοτική αναβάθμιση και νέους εναλλασσόμενους ρόλους των δρώντων, αφού αξιολογήθηκε η προηγούμενη εμπειρία και ειδικά η επιτυχημένη αποτροπή του “πρώτου κύματος” της απόπειρας προσβολής ελληνικών στόχων στον Έβρο και της επιχειρούμενης εισβολής εργαλειοποιηθέντων λαθρομεταναστών.

Η πομπώδης επανεμφάνιση του κ. Χαλίτ Χαμπίμπογλου στην αρχή της νηστείας του Ραμαζανιού και η κριτική που άσκησε στα αντί-Covid19 μέτρα της Πολιτείας έδωσαν τις πρώτες ενδείξεις για τον ρόλο που αναλαμβάνει το ιερατείο του ερντογανικού νεοθωμανικού πολιτικού ισλάμ έτσι όπως έχει δομηθεί με τις παράλληλες παραθρησκευτικές δομές των Αχμέτ Μετε (κυρίως) και Ιμπραήμ Σερήφ (δευτερευόντως), ενώ δεν πρέπει να μας αφήνει αδιάφορους η εξίσου (βεβιασμένη) προβολή των επιχειρηματικών ευαισθησιών του Λεβέντ Σαδίκ, εν μέσω καραντίνας.

Εντύπωση , προκαλεί, ότι μετά από ένα μικρό διάλειμμα, ασκείται έντονη κριτική στο έργο που παράγει ο Τοποτηρητής της Μουφτείας Κομοτηνής, Σοφολογιώτατος κ. Τζιχάντ Χαλήλ και μάλιστα από κύκλους που συνδέονται με κόμματα προσωποπαγούς διαμαρτυρίας που έχουν αναρτήσει την σημαία του ευκαιριακού εθνικιστικού λόγου ως σύμβολο πατριωτισμού.

Την ίδια στιγμή αποσιωπάται η φωτισμένη και δυναμική στάση που επέδειξε πρώτος και μόνος του ο Σοφολογιώτατος κ. Τζιχάντ Χαλήλ, ο οποίος αυτοβούλως εκπροσωπώντας την Μουφτεία Κομοτηνής δήλωσε στο Komotinipress την Κυριακή 1/3/2020, κι ενώ μαινόταν η επίθεση τω εισβολέων στα ελληνοτουρκικά σύνορα, ότι

“Αν και είναι ένα θέμα που είναι υπεράνω των θρησκευτικών μας καθηκόντων, βλέποντας ανθρώπους που ζουν για χρόνια στην γειτονική χώρα να προσπαθούν να εισέλθουν εντός του ελληνικού εδάφους, κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι η Ελλάδα, η πατρίδα μας, κάνει το σωστό και το δίκαιο. Είναι δικαίωμα της Ελλάδας, ως μέλος της ΕΕ, να ενεργήσει κατά τις προβλέψεις των Συνθηκών και εντός του ευρωπαϊκού πλαισίου λειτουργίας, προκειμένου να υπερασπιστεί τα δικαιώματα που σχετίζονται με την διαφύλαξη της ασφάλειας στα εδάφη της.”.

Τις επόμενες ημέρες ακολούθησαν οι διαδοχικές δηλώσεις των Σοφολογιωτάτων κ.κ. Μπιλάλ Καραχαλήλ (Τοποτηρητής Μουφτείας Ξάνθης) και Οσμάν Χαμζά (Τοποτηρητής Μουφτείας Διδυμοτείχου).

Εκτιμάται , ότι το συντονιστικό κέντρο που διαμορφώνει τις τακτικές κινήσεις των τούρκων στον κηρυχθέντα -πλέον- υβριδικό πόλεμο εναντίον της Χώρας μας, αναγνώρισε στο πρόσωπο του Σοφολογιωτατου κ. Τζιχάντ Χαλήλ, τον εκπρόσωπο του μετριοπαθούς Ισλάμ που με γνώση και σύνεση μπορεί να αποτελέσει το αντίβαρο στις τακτικές του ερντογανικού νεοθωμανικού πολιτικού ισλάμ που υποκινείται από τις υβριδικές δομές που στηρίζουν τον τούρκο πρόεδρο … μέχρι νεωτέρας.

Στο βαθμό που ο αναλυτικός συλλογισμός του γράφοντος είναι ορθός, οι παράλληλες παραθρησκευτικές δομές που λειτουργούν στην Ελληνική Θράκη έχουν ν’αντιμετωπίσουν μία νέα πραγματικότητα με μια δυναμική θρησκευτική ηγεσία εντός των Μουσουλμανικών Κοινοτήτων της περιοχής που μπορεί να αντιταχθεί στον εμπρηστική ρητορική μίσους που καλλιεργούν οι ακόλουθοι των Μετέ, Σερήφ.

Η Ελληνική Πολιτεία οφείλει να παρακολουθήσει τις εξελίξεις στην Ελληνική Θράκη, να συνεκτιμήσει το πλέγμα των εξελίξεων πέριξ αυτής και -κυρίως- να προστατεύσει τους Εκπροσώπους της από κάθε ανοίκεια και κακόβουλη επίθεση.

Η Κομοτηνή (μόνη της) έστειλε το μήνυμα!

https://thracenews.gr/%cf%80%ce%bf%ce%b9%cf%8c%cf%82-%cf%87%ce%b1%ce%bb%ce%ac%ce%b5%ce%b9-%cf%84%ce%b1-%cf%83%cf%87%ce%ad%ce%b4%ce%b9%ce%b1-%cf%84%ce%b7%cf%82-%cf%84%ce%bf%cf%85%cf%81%ce%ba%ce%af%ce%b1%cf%82-%cf%83%cf%84/

 

 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Μεσίτης, φρουτέμπορας, ριζέμπορας, διεθνολόγος και στο βάθος ..ο λύκος που φυλάει τα πρόβατα....

Πώς ανατρέπονται οι σχεδιασμοί της Τουρκίας από την Ροδόπη;

Οι "Σαμουράϊ" που θα σώσουν την Θράκη