Fake News γύρω από το Κουρμπάνι του «Μουσταφά Μπαμπά»: Ιδιωτική συνάθροιση φιλοπροξενικών παρουσιάστηκε ως θρησκευτικό τελετουργικό
Έντονη παραπληροφόρηση προκάλεσε δημοσίευμα μειονοτικού μέσου στη Θράκη, το οποίο παρουσίασε το Κουρμπάνι του «Μουσταφά Μπαμπά» ως «πανηγυρική μειονοτική εκδήλωση» με πολιτικές προεκτάσεις και υψηλές παρουσίες. Όπως αποκαλύπτουν φωτογραφίες και μαρτυρίες, το πραγματικό τελετουργικό των Μπεκτασήδων–Αλεβιτών ουδεμία σχέση είχε με την ιδιωτική συνάθροιση φιλοπροξενικών προσώπων που πραγματοποιήθηκε την ίδια ημέρα σε οικία του χωριού Γονικό Ρούσσας.
Παρέμβαση σε πνευματικό τελετουργικό
Στις 16 Νοεμβρίου 2025 πραγματοποιήθηκε στο γονικό του Μουσταφά Μπαμπά (Mustafa Baba Türbesi) ένα από τα καθιερωμένα θρησκευτικά τελετουργικά της αλεβίτικης–μπεκτασήδικης κοινότητας της Θράκης. Το τελετουργικό αποτελεί μέρος της εσωτερικής πνευματικής τους παράδοσης και δεν έχει δημόσιο χαρακτήρα ούτε συνδέεται με πολιτικές ή θεσμικές παρουσίες.
Παρά ταύτα, διαδικτυακό μειονοτικό μέσο εμφάνισε την τελετή ως «μειονοτική γιορτή» όπου δήθεν συμμετείχαν ο ψευδομουφτής Ιμπραήμ Σερήφ, ο Γενικός Πρόξενος της Τουρκίας στην Κομοτηνή, σύλλογοι προσκείμενοι στο προξενείο και αιρετός από τον Δήμο Σουφλίου. Το δημοσίευμα απέδωσε στην πνευματική τελετή χαρακτήρα πολιτικής φιέστας, διαστρεβλώνοντας πλήρως τα γεγονότα.
Το πραγματικό πλαίσιο του Κουρμπανιού
Το Κουρμπάνι του Μουσταφά Μπαμπά αποτελεί τμήμα αυστηρά δομημένης τελετουργικής ακολουθίας της κοινότητας, που ξεκινά από το Κουρμπάνι του Μουρσέλ Μπαμπά και ολοκληρώνεται με το Κουρμπάνι της «Ενότητας» (Birlik) στον τεκέ του Σεγίτ Αλή Σουλτάν. Στο διάστημα μέχρι τον Μάρτιο ακολουθούν οι τελετές İkrar, τα ατομικά αφιερωματικά κουρμπάνια και οι προσευχές Cem στα CemEvi.
Η τελετή δεν συνδέεται με κρατικές δομές, προξενικούς παράγοντες ή πολιτικούς εκπροσώπους. Πρόκειται αποκλειστικά για πνευματικό γεγονός της αλεβίτικης–μπεκτασήδικης ταυτότητας.
Η πραγματικότητα: δύο διαφορετικά γεγονότα
Στον οικισμό κατοικεί η οικογένεια Ουστά, γνωστή για τη στενή σχέση της με τον προξενικό μηχανισμό. Την ημέρα της τελετής, στην αυλή της οικογένειας πραγματοποιήθηκε μια μικρή ιδιωτική συνάθροιση φιλοπροξενικών παραγόντων, εντελώς άσχετη με το αλεβίτικο τελετουργικό.
Το πραγματικό Κουρμπάνι, με τη συμμετοχή δεκάδων Μπεκτασήδων–Αλεβιτών, τελέστηκε κανονικά στο γονικό του Μουσταφά Μπαμπά, όπως προβλέπεται από την παράδοση.
Οι διαθέσιμες φωτογραφίες επιβεβαιώνουν ξεκάθαρα ότι πρόκειται για δύο ξεχωριστά γεγονότα:
– Από τη μία, οι οικογενειακές–ιδιωτικές στιγμές των φιλοπροξενικών κύκλων.
– Από την άλλη, η αυθεντική θρησκευτική τελετή της κοινότητας.
Σοβαροί κίνδυνοι παραπληροφόρησης
Η διαστρέβλωση ενός πνευματικού τελετουργικού σε «πολιτική εκδήλωση» εντάσσεται, σύμφωνα με στελέχη της κοινότητας, σε συστηματικές προσπάθειες ορισμένων κύκλων να εντάξουν τους Μπεκτασήδες–Αλεβίτες στο νεοοθωμανικό αφήγημα, παρά την ξεκάθαρη αυτονομία και διαφοροποίηση της κοινότητας.
Η πρακτική αυτή εγείρει τρία κρίσιμα ζητήματα:
-
Κοινωνική συνοχή στη Θράκη:
Η τεχνητή εικόνα «ενότητας» γύρω από φιλοπροξενικούς παράγοντες θολώνει την ταυτότητα θρησκευτικών και πολιτισμικών κοινοτήτων. -
Θρησκευτική αυτονομία των Μπεκτασήδων–Αλεβιτών:
Η αυθαίρετη εργαλειοποίηση των τελετουργικών τους αποτελεί παρέμβαση στη δική τους θεσμική και ηθική παρακαταθήκη. -
Ρόλος της Πολιτείας:
Η Ελληνική Πολιτεία καλείται να αντιμετωπίσει περιπτώσεις παραπληροφόρησης και παραθρησκευτικής δράσης που υποκαθιστούν θεσμικές αρμοδιότητες, θέτοντας σε κίνδυνο την κοινωνική ειρήνη.
Στο επίκεντρο τίθεται το ερώτημα:
Μέχρι πότε θα γίνεται ανεκτή η δράση παραθρησκευτικών κύκλων που λειτουργούν εκτός νομιμότητας και απειλούν ευθέως τη συνοχή της Θράκης;
Συμπέρασμα
Το Κουρμπάνι του «Μουσταφά Μπαμπά» είναι βαθιά πνευματικό τελετουργικό της αλεβίτικης–μπεκτασήδικης παράδοσης. Η απόπειρα να παρουσιαστεί ως πολιτική ή εθνοτική εκδήλωση όχι μόνο δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, αλλά υπονομεύει την αξιοπιστία της δημόσιας ενημέρωσης.
Η ορθή και θεσμικά υπεύθυνη αποτύπωση των γεγονότων είναι πλέον πιο αναγκαία από ποτέ σε μια περιοχή όπου η κοινωνική ισορροπία και η προστασία της θρησκευτικής αυτονομίας αποτελούν προϋποθέσεις για την ασφάλεια και τη συνοχή των πολιτών.










Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου