Εκπαίδευση στη Ροδόπη: οι ισχυρισμοί του Οζγκιούρ Φερχάτ και τα πραγματικά δεδομένα
Στη δημόσια παρέμβασή του για την εκπαίδευση στη Ροδόπη, ο
βουλευτής της Νέας Αριστεράς Οζγκιούρ Φερχάτ έθεσε σειρά ζητημάτων
σχετικά με συγχωνεύσεις τμημάτων, αναστολές σχολείων, στελέχωση ειδικής
αγωγής, παλαιότητα βιβλίων και τον ρόλο των σχολικών εφορειών στα
μειονοτικά σχολεία.
Οι καταγγελίες του αντικρούονται πλήρως από τα επίσημα δεδομένα,
το νομικό πλαίσιο και τα στοιχεία της Περιφερειακής Διεύθυνσης
Εκπαίδευσης, δημιουργώντας ωστόσο το πλαίσιο για γόνιμο προβληματισμό.
Οι συγχωνεύσεις τμημάτων στη Ροδόπη
Ο κ. Φερχάτ υποστήριξε ότι οι συγχωνεύσεις στο 13ο
Δημοτικό Σχολείο Κομοτηνής δημιουργούν δυσκολίες στη μαθησιακή διαδικασία,
καθώς αυξάνεται ο αριθμός μαθητών ανά τάξη και υποβαθμίζεται η εκπαιδευτική
ποιότητα.
Ωστόσο, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, κανένα τμήμα στο 13ο
Δημοτικό δεν ξεπέρασε το όριο των 25 μαθητών ανά τάξη, όπως ορίζει ο
νόμος. Δεν πραγματοποιήθηκε καμία συγχώνευση, ενώ η μείωση του
μαθητικού πληθυσμού αποδίδεται σε δημογραφικές μεταβολές και μετοικεσία.
Το ζήτημα των σχολικών υποδομών είναι διαχρονικό και αφορά το σύνολο
της χώρας, με τα συναρμόδια υπουργεία να καταβάλλουν προσπάθειες για βελτίωση
ή ανέγερση νέων σχολικών μονάδων.
Τα μειονοτικά σχολεία Ιάσμου και Πελεκητής
Ο Οζγκιούρ Φερχάτ αναφέρθηκε στη σύμπτυξη τμημάτων
στα μειονοτικά δημοτικά σχολεία Ιάσμου και Πελεκητής, κάνοντας λόγο για
παρεμπόδιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Ωστόσο, τα στοιχεία της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης δείχνουν
ότι οι αποφάσεις σύμπτυξης βασίστηκαν σε τεκμηριωμένα αριθμητικά δεδομένα:
οι τάξεις είχαν 3 έως 7 μαθητές, όταν το όριο διατήρησης στα
μειονοτικά σχολεία είναι 9 μαθητές (έναντι 15 στα δημόσια).
Η ρύθμιση αυτή αποτελεί μέτρο θετικής διάκρισης υπέρ της μουσουλμανικής
μειονότητας, εξασφαλίζοντας τη λειτουργία σχολείων με πολύ μικρό αριθμό
μαθητών.
Οι αναστολές λειτουργίας σχολείων
Ο βουλευτής υποστήριξε ότι για το σχολικό έτος 2025-2026 αναστέλλεται
η λειτουργία 32 σχολείων στην ΑΜΘ, μεταξύ αυτών και μειονοτικά.
Σύμφωνα όμως με τα επικαιροποιημένα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας, οι
αναστολές είναι 38 συνολικά, εκ των οποίων μόνο τρία αφορούν
μειονοτικά σχολεία — στην Αύρα, τη Δρανιά και τον Κέχρο.
Οι μαθητές αυτών των σχολείων μεταφέρονται δωρεάν σε όμορα σχολεία, με όλα
τα έξοδα μετακίνησης καλυμμένα από την Πολιτεία.
Επιπλέον, δεν υπάρχει κανένα κενό διδακτικού προσωπικού στα μειονοτικά
σχολεία, παρά μόνο έξι προσωρινά κενά ειδικοτήτων (ΠΕ6, ΠΕ11, Π71), που θα
καλυφθούν άμεσα.
Η ΑΜΘ παραμένει, σύμφωνα με το Υπουργείο, η μόνη εκπαιδευτική περιφέρεια
χωρίς λειτουργικά προβλήματα.
Η κατάσταση στα σχολικά βιβλία και η ανάγκη για σχολεία του μέλλοντος
Ο Φερχάτ ανέφερε ότι τα βιβλία στα μειονοτικά σχολεία είναι παλιά
και αναντίστοιχα με τις ανάγκες των μαθητών.
Ωστόσο, τα τουρκόγλωσσα εγχειρίδια προέρχονται από το τουρκικό
Υπουργείο Παιδείας, που τα αποστέλλει ετησίως — άρα, τυχόν προβλήματα
περιεχομένου δεν βαραίνουν την ελληνική πλευρά.
Τα ελληνόγλωσσα βιβλία, εκπονημένα στο πλαίσιο του προγράμματος «Εκπαίδευση
Μουσουλμανοπαίδων» (Φραγκουδάκη–Δραγώνα), σχεδιάστηκαν για να ανταποκριθούν
στις γλωσσικές και πολιτισμικές ανάγκες των μαθητών.
Οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν σύγχρονα εγχειρίδια που
χρησιμοποιούνται στα δημόσια σχολεία ενώ στη διάθεσή τους υπάρχει και το CD-ROM
“Η Ελλάδα / Η Ευρώπη / Ο Κόσμος” του Νίκου Λαμπρινού, μέσω της πλατφόρμας museduc.gr.
Οι διορισμοί στην ειδική αγωγή
Ο βουλευτής ρώτησε γιατί οι απόφοιτοι ειδικής αγωγής της
μειονότητας δεν διορίζονται στα μειονοτικά σχολεία.
Η απάντηση δίνεται από το νομικό πλαίσιο (Ν. 694/1977 και Συνθήκη της
Λωζάνης):
Το τουρκόγλωσσο πρόγραμμα καλύπτεται από μουσουλμάνους δασκάλους,
ενώ το ελληνόγλωσσο — στο οποίο υπάγεται και η ειδική αγωγή — από χριστιανούς
εκπαιδευτικούς.
Δεν πρόκειται για αποκλεισμό, αλλά για θεσμική διάκριση ρόλων,
προβλεπόμενη από διεθνείς συνθήκες και το ισχύον δίκαιο.
Ο ρόλος των σχολικών εφορειών
Ο Φερχάτ έκανε λόγο για «απαγόρευση εισόδου» των
μελών των σχολικών εφορειών στα σχολεία.
Στην πραγματικότητα, σύμφωνα με την Υ.Α. 62092/10.6.2002, η διαχείριση
των σχολικών υποθέσεων ανήκει σε Τριμελή Σχολική Εφορία που εκλέγεται
από την τοπική κοινότητα.
Οι περιορισμοί εισόδου στους σχολικούς χώρους ισχύουν πανελλαδικά
για λόγους ασφάλειας των μαθητών, όπως προβλέπει η εγκύκλιος
143074/ΓΔ4/17.11.2022.
Η λειτουργία των εφορειών επομένως διέπεται από τους ίδιους κανόνες που
ισχύουν σε όλα τα δημόσια σχολεία της χώρας.
Το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου»
Ο Φερχάτ διερωτήθηκε γιατί τα μειονοτικά σχολεία της Ροδόπης δεν εντάχθηκαν στο πρόγραμμα «Μαριέτα Γιαννάκου».
Είναι εμφανές ότι ο βουλευτής Ροδόπης αποσιωπά την φύση του προγράμματος χορηγίας της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζων, μέσω του οποίου δίνεται προτεραιότητα σε ειδικά σχολεία, σχολεία σε ακριτικές, νησιωτικές και παραμεθόριες περιοχές, καθώς και σε περιοχές που επλήγησαν από φυσικές καταστροφές.
Από τον Δήμο Ιάσμου επελέγη, με την σύμφωνη γνώμη και της
Δημοτικής Αρχής, το Διαπολιτισμικό Δημοτικό Σχολείο Ιάσμου, με τον Δήμαρχο
Ιάσμου να στηρίζει ενεργά την υλοποίηση του έργου. Μάλιστα, ο Ιμάμ Τζανέρ
σε δήλωσή του τόνισε ότι η στήριξη
της εκπαίδευσης αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα, καθώς «τα παιδιά μας
αξίζουν ένα ποιοτικό σχολικό περιβάλλον».
Το σύνολο των μειονοτικών σχολείων είναι καλά συντηρημένα
με κρατική χρηματοδότηση, διαθέτοντας διαδραστικούς πίνακες και
σύγχρονο εξοπλισμό — χαρακτηριστικό παράδειγμα το σχολείο της Οργάνης.
Για τον λόγο αυτό, δεν κρίθηκε αναγκαία η ένταξή τους στην πρώτη φάση
του προγράμματος.
Συμπεράσματα – Εκτιμήσεις
- Η εκπαίδευση στη Ροδόπη και την ΑΜΘ λειτουργεί ομαλά και χωρίς σοβαρές ελλείψεις, υπό συνεχή θεσμική εποπτεία.
- Η μειονοτική εκπαίδευση στη Θράκη υποστηρίζεται θετικά από το ελληνικό κράτος, με σεβασμό στη διαφορετικότητα και τις πολιτισμικές ιδιαιτερότητες.
· Τα βιβλία Φραγκουδάκη–Δραγώνα, αν και κάποτε πρωτοποριακά, δεν ανταποκρίνονται πλέον στις ανάγκες μιας χειραφετημένης μειονότητας και θα πρέπει να επικαιροποιηθούν ή να καταργηθούν και να γίνεται χρήση μόνο των σχολικών εγχειριδίων που χρησιμοποιούν τα δημόσια δημοτικά σχολεία.
- Η υποεκτίμηση των δυνατοτήτων των μαθητών πρέπει να τερματιστεί, καθώς η Τεχνητή Νοημοσύνη και η πολυγλωσσική Ευρώπη επιβάλλουν νέα εκπαιδευτικά πρότυπα.
- Ο στόχος της ισότιμης εκπαίδευσης έχει σε μεγάλο βαθμό επιτευχθεί, και ήρθε η ώρα για τα «σχολεία του μέλλοντος».
- Ένα σημαντικό ποσοστό της μουσουλμανικής μειονότητας επιλέγει δημόσια σχολεία, εκτιμώντας το υψηλότερο επίπεδο και την πρόσβαση στην ευρωπαϊκή εκπαίδευση.
Εν κατακλείδι, προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι ο κ. Οζγκιούρ
Φερχάτ αφού "επέλυσε" όλα τα προβλήματα της Ροδόπης και της Θράκης,
αποφάσισε να επιλύσει και τα ζητήματα
του ελληνόγλωσσου προγράμματος των μειονοτικών σχολείων. Ωστόσο, η προωτοβουλία
του αυτή, του προσφέρει μία μοναδική ευκαιρία να ενημερωθεί για όσα -που ως
φαίνεται-δεν γνωρίζει
Η Θράκη οφείλει να προετοιμαστεί για τα “σχολεία του μέλλοντος”, ικανά να ανταποκριθούν στις σύγχρονες εκπαιδευτικές και τεχνολογικές προκλήσεις.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου