Πότε θα επαναλειτουργήσουν το Ιμαρέτ και το Εκκλησιαστικό Μουσείο της Κομοτηνής
Στις 28 και 29 Μαρτίου 2024, στην 36η Επιστημονική Συνάντηση που έγινε στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, παρουσιάστηκε το Αρχαιολογικό Έργο στη Μακεδονία και τη Θράκη. Στην διάρκεια των εργασιών του συνεδρίου, παρουσιάσθηκε από τους Σοφία Ακριβοπούλου και Σωτήρη Παράσχου η πορεία των εργασιών συντήρησης και τα νέα στοιχεία που έφεραν στο φως οι έρευνες οι οποίες έλαβαν χώρα στο Ιμαρέτ Κομοτηνής και ολοκληρώθηκαν το 2023. Οι κτιριακές εργασίες έχουν ολοκληρωθεί, όπως και η συντήρηση της εκκλησιαστικής συλλογής που περιλάμβανε, κι απομένει η επανέκθεσή του, για την οποίαν δεν έχουμε κανένα στοιχείο ή ανακοίνωση από τους αρμοδίους και κυρίως απο την ΙΜΜΚ.΄
Το Ιμαρέτ, μάλλον πρόκειται για έργο των Ελλήνων χτιστών. Σύμφωνα με παλιά τοπική παράδοση στο σημείο αυτό υπήρχε ναός της Αγίας Σοφίας, που πιθανότατα ταυτίζεται με το μετόχι της Σιμωνόπετρας του Αγίου Όρους, το οποίο μνημονεύεται στο χρυσόβουλο του Σέρβου ηγεμόνα Ιωάννη Ούγγλεση (1370). Φαίνεται ότι τμήματα του ναού ενσωματώθηκαν στο κτίσμα του Ιμαρέτ (Πτωχοκομείο) που ίδρυσε στην Κομοτηνή ο πορθητής της, εξισλαμισμένος χριστιανός, Γαζί Εβρενός Μπέη (1363)
Σε μία προέκταση της εξέλιξης της πολιτισμικής ταυτότητας της πόλης, πρέπει ν'αναφερθεί ότι στο δυτικό δωμάτιο του Ιμαρέτ, αναπτύχθηκε επιχείρηση παραγωγής πάγου από το 1924, και στους υπόλοιπους χώρους εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος. Μάλιστα τότε τα ηλεκτρικά εργοστάσια μπορούσαν να υποστηρίξουν παραγωγή πάγου, αλλά και κινηματογράφο, με αποτέλεσμα την εγκατάσταση του κινηματογράφου Αττικόν, μετέπειτα Αστέρια, στο κτίριο στο βόρειο όριο του.
Την ίδια στιγμή δεν γνωρίζουμε για ποιό λόγο δεν λειτουργεί το παρακείμενο Εκκλησιαστικό Μουσείο, το οποίο περιλαμβάνει εκκλησιαστικά αντικείμενα (φορητές εικόνες, ιερά σκεύη, ιερατικά άμφια, χειρόγραφα και λειτουργικά βιβλία) που αποτελούν μάρτυρες της μεταβυζαντινής εκκλησιαστικής τέχνης της περιοχής και προέρχονται από ναούς που υπάγονται στη δικαιοδοσία της εν λόγω μητρόπολης, καθώς και από δωρεές προσφύγων που εγκαταστάθηκαν στην περιοχή της Κομοτηνής.
Καλά τα "ιερά πανηγύρια" και η υποδοχή εικόνων και κειμηλίων που μπορεί να αποφέρουν εισόδημα στο παγκάρι της ΙΜΜΚ αλλά πλέον η Ροδόπη έχει ανάγκη από ενίσχυση του φρονήματος κι ανάδειξη της μακραίωνης ταυτότητάς της .
Ας σημειωθεί, ότι δεν έχουμε δει μέχρι στιγμής καμία αντίδραση της ΙΜΜΚ για την υποβάθμιση της Ροδόπης ως τουριστικού θρησκευτικού προορισμού από τις υπηρεσίες της ΠΑΜΘ
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου